Popis

Zátiší

Položíme-li si otázku na téma "Zátiší", můžeme se opět vrátit k dobrému rádci a to jsou malířské styly a jejich témata. V okamžiku, kdy umělec který pracoval barvou a tvarem na plátně či na dřevěné desce začal opouštět témata převážně náboženská a všímal si krásy drobných věcí, které byly součástí jeho života, ať již přirozeně nebo uměle uspořádané pochopil, že vytváří neobyčejně působivé obrazy. Určitě stálo za to pokusit se je nabídnout. V době středověku a italské renessance v té nejrealističtější formě. Později pak i stylizované. Tyto obrazy přinesly do jeho života i života jeho zákazníků zcela nové chápání krásy, řekněme něco jako jest "všední umění", které inspiraci ve vznešených náboženských sděleních s často filosofickou podotázkou nepotřebovalo, ale naopak působilo velmi harmonicky a zklidňujícím způsobem. Zátiší, jemné a vyvážené obrazy precizně vypracované se staly ozdobou a výtvarným dotvořením prostor ve kterých se lidé každý den vyskytovali a osvobozovaly je od určitého staletého dogmatizmu. Je zajímavé že "zátiší" známe i ze starověku a dochovaly se některé obrazy (mozaiky), které jsou v tomto ohledu mistrovskými díly. Zátiší jako styl šlo dějinami malířství a dočkalo se realizace i v těch nejodvážnějších formách abstrakce, ale stále si neslo a nese prvek určité intimity, prožitek z krásy přírodních věcí (ovoce, jídlo, lovecké scény nezbytných pomůcek, ale známe i zátiší stvořené z věcí zhotovených lidskou rukou i stvořené pouze díky analýzy a synthese všeho možného - abstrakce). K vytvoření opravdu krásné fotografie zátiší je potřeba citu pro detail a vazbu mezi jednotlivými věcmi takto zobrazenými. Často bývá tvořivou prací v ateliéru nebo ve vhodném jiném prostředí a mívá vysloveně komorní chrakter. Jeho účinek na vnímavého diváka je však nesporný a stojí za to, tímto směrem v umělecké fotografii vykročit. Autor textu: Michal Horák - Autor fotografie: Caravaggio